fredag 23 november 2012

Tjusningen med historiska romaner

Historiska romaner är min absoluta favoritgenre tror jag. Men jag är en periodare och ändrar mig ofta så nästa vecka kanske jag säger något annat ;) Jag har alltid haft ett stort historieintresse och jag tror att det bland annat beror på att jag har en livlig fantasi. Jag är väldigt estetisk och ser alltid bilderna i mitt huvud, och att läsa historiska romaner är som att leva sig in i en annan värld. Jag kan tänka mig att det är samma sak som för fantasyälskare men jag tycker att det är så svårt att förklara det här. När jag läser deckare, biografier eller annan skönlitteratur får jag inte samma känsla. Historiska romaner fascinerar mig.
 
Sedan jag kom hem från Thailand den sista mars har jag nästan bara läst historiska romaner, men jag känner att den ovanligt långa perioden börjar avta nu. Jag känner mig själv så jag kan säga med säkerhet att suget efter historia snart kommer tillbaka. Som tur är!
 


1 kommentar:

  1. Jag läser sällan historiska romaner men när jag gör det brukar jag gilla det:-) Tyckte alltid att historia var ett tråkigt ämne i skolan, kanske för att man mest läste om kungar och krig men sedan jag började släktforska har jag blivit betydligt mer historieintresserad, framförallt vardagsliv förr i tiden.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar