lördag 5 november 2011

Edward Finnigans upprättelse - Roslund & Hellström

En dansbandssångare vid namn John Schwarz sparkar en berusad passagerare i huvudet ombord på en Finlandsfärja. När färjan anländer till Stockholm väntar polisen på honom. Men det är något som inte stämmer med John Schwarz. Varför blir han så fruktansvärt rädd för polisen? Och varför stämmer inte hans identitet? Kriminalkommissarie Ewert Grens börjar nysta i fallet Schwarz och med hjälp av sin kollega Hermansson får han den mystiske John att börja berätta sin historia. En historia som är så otrolig att den måste vara sann.
Samtidigt lever en man vid namn Edward Finnigan i USA. Han förlorade för många år sen sin enda dotter och hans hat och bitterhet förtär alla som står honom nära. Edward upplever att han blivit bestulen på sin hämnd och därför är han oförmögen att gå vidare i livet.


Precis som Roslund & Hellströms andra kriminalromaner är det här en spännande och intelligent berättelse. Den handlar om vad längtan efter hämnd kan göra med en människa och debatterar dödsstraffets vara eller icke vara. Det här är den enda av författarduons böcker som jag lyssnat på som ljudbok och eftersom jag egentligen föredrar stt läsa själv var jag lite osäker på om jag skulle gilla den lika mycket. Men jag blev inte besviken. Shanti Roney läser väldigt bra och Roslund & Hellströms berättarteknik fångar mig direkt. Det här var en riktigt bra bok att ha som sällskap under tapetseringen av vår hall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar