söndag 11 december 2011

Pepparkaksslott

Igår blev det pepparkaksbak hela dagen. Jag började med att göra en glutenfri pepparkaksdeg x 4 eftersom jag tänkt göra pepparkakshus också. Efter några knubbiga hussidor insåg jag att jag inte skulle kunna få till det som jag tänkt med den glutenfria degen. Som tur var hade jag ett paket vanlig deg i kylen men det räckte ju inte långt! Mitt projekt liksom växte och växte så jag och Tindra fick sticka på affären och köpa två paket till :) Det var inte lätt men jag känner mig nöjd ändå trots de lutande tornen. Det blev ett kråkslott med två små grindstugor som barnen fick dekorera.
De glutenfria tjockisarna! Alldeles för spröda för att göra hus av men det gick :)

Jag kavlade ut degen på bakplåtspapper och skar sedan ut bitarna efter mönstret jag ritat. Det blev ett stort antal plåtar kan jag säga...

Alla färdiga bitar till slottet.

Taket bågnade så att tornen lutar inåt, men annars blev det rätt bra.

Färdigt för lite dekor.

Dekorerat med egengjord kristyr (det blir rinnigt och passar som snö), färdigköpt kristyr (hårdare och lättare att göra detaljer med), och godis. Jag gjorde slottet och  barnen varsin stuga. Ser ni att Hello Kitty har flyttat in i stugorna?


1 kommentar:

  1. Vilket projekt!!! Snett, charmigt o fint :D // Mamma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar