söndag 15 maj 2011

Guatemala - Antigua

Jag ligger efter en del med bloggandet, men nu är vi i land igen så nu ska det bli bättring. Idag kom vi till Vancouver där vi ska stanna i tre dagar innan vi åker hem, men nu ska jag blogga lite om Guatemala.

Vi älskade verkligen Guatemala! Vi tog en buss till Antigua som är den vackraste staden jag någonsin varit i. Antigua är med på UNESCOS världsarvslista och staden byggdes på 1400-talet (Om jag inte minns helt fel). Byggnaderna är fantastiska och människorna likaså. Mayafolket lever här och man ser traditionellt klädda kvinnor överallt som försöker sälja sitt hantverk. Det är som att åka tillbaka i tiden och det är väldigt pittoreskt och charmigt.

 En av alla aktiva vulkaner i Guatemala. Ser ni röken?
 Torget i Antigua där lokalbefolkningen träffas. Här satt vi i en timme och bara tittade på folk.
 Marcus prövar det lokala ölet. De har bara två ölsorter i Guatemala. Det beror på att det är några få rika familjer som styr hela landet och bestämmer allt, också vad befolkningen ska få dricka.
 En av de vackra gatorna i Antigua.
 Två kvinnor som jag köpte halsband av. Det resulterade i att jag omsvärmades av ca 20 kvinnor till inom några minuter...
 Visste ser det ut som om vi hade åkt några hundra år tillbaka i tiden? Om man bortser från den lilla glassboxen som står där.
 En otrolig söt liten flicka som satt med sin mamma och sålde hantverk på markanden utanför vår båt. På alla platser vi kommit har det uppförts en tillfällig marknad för oss och i Guatemala var den väldigt stor och bra. Självklart var vi tvungna att handla lite av den här sötisen :) Bra affärstrick att sätta henne där va?

1 kommentar:

  1. Jaha, jag trodde ni var tillbaka hemma när du skrivit i min blogg... Ni verkar ha det helt underbart. Njut varje minut!
    Varm kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar