torsdag 10 februari 2011

Northanger Abbey - Jane Austen


Northanger Abbey brukar ses som Jane Austens minst populära bok, och jag kan nog hålla med trots att jag tycker att den är väldigt mysig. Jag har läst den två gånger eftersom jag älskar alla Jane Austens böcker, men det är nog så att Northanger Abbey är den som tilltalar mig minst ändå. Den är skriven på ett lite annorlunda sätt som kan vara lite jobbigt att läsa tycker jag. Författarens röst kommer in flera gånger och kommenterar berättelsen och det känns lite konstigt. Men ändå är det mysigt att läsa om 17-åriga Cathrine Morland som ska introduseras i sällskapslivet, när hon får följa med grannarna, paret Allen till Bath. Där besöker de societetssalongen och Brunnssalongen och ägnar sig åt diverse nöjen hela dagarna, medan de finner nya vänner. Cathrine är en drömmande tjej som lever i böckernas mystiska värld och självklart träffar hon en ung man som hon förälskar sig i. Konstigt vore det ju annars, det är ju faktiskt Jane Austen! Jag vet inte vad det är som gör det så bra och mysigt eftersom det är väldigt förutsägbart. Men jag tror att det dels är tiden, slutet av 1700-talet och det livet som tilltalar mig, och dels de människoöden och kärlekshistoier som beskrivs.

Nu ska jag sätta tänderna i Strindbergs stjärna! Det ska bli sååå spännande!

Obs! Om ni undrar vart Tessan har tagit vägen så har hon inget internet för tillfället! Jag får försöka hålla ställningarna här så gott jag kan tills det är fixat. :)



2 kommentarer:

  1. Vad spännande med Strindbergs stjärna :) Hoppas det löser sig för Tessan snart. Du gör ett bra jobb :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan, på min blogg får du film tips varje dag med dagen trailer, om du vill ha en länkning så kan du tävla genom att ge ett film tips i dagens trailer inlägget, mer info finns på min blogg. :)
    Pussar och Kramar
    //LadyYasmine

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar