torsdag 9 december 2010

Jag har fått en Agatha Christie-frälst man!

Det är sant och det är så roligt!!! Jag har varit frälst länge och försökt få honom att läsa en bok av henne också, men han har varit lite skeptisk. Han har nog trott att de är skrivna på någon gammal svår och krånglig svenska och att de är hopplöst omoderna. Men nu har han alltså börjat läsa och ändrat sig helt! Han var sugen på att läsa en deckare och bad mig välja ut en lättläst åt honom. Jag tänkte direkt på två böcker jag har i bokhyllan av Agatha Christie, "Tretton runt bordet" och "Döden till mötes" som jag själv tyckt väldigt mycket om. Jag tycker också att de är lättlästa. De är inte så långa och därför kommer man snabbt in i berättelsen vilket är viktigt för att Marcus inte ska tappa intresset. Spännande är de också och man vet inte förrän i slutet vem som är mördaren och vad motivet är. Han valde "Döden till mötes" eftersom den var kortast och han fattade tycke direkt. Han säger redan efter att ha läst kanske 40 sidor att det är den bästa bok han läst i hela sitt liv! Han säger att han ser bilder framför sig när han läser (vilket jag alltid gör, och han aldrig har gjort förut), och han tror att han kommit in ett nytt stadie, att han utvecklats i sin läsning. Jag tror dock att det beror mycket på Agatha Christies storhet och skickliga skrivande :) 



1 kommentar:

  1. Vad roligt! Christie är verkligen bra, mysiga och lättlästa böcker som är så där lagom mordiska. Tio små negerpojkar är nog en av mina favoriter, eller Mordet på orientexpressen.
    =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar